Vier-in-één

7 april 2011 § 1 reactie

Even snel wat boeken op een rijtje, hierna zijn de Libris-genomineerden aan de beurt.

P.F. Thomése – De weldoener

Een mislukt componist vindt een meisje waarvan hij aanvankelijk denkt dat ze dood is. Wanneer hij ontdekt dat ze nog leeft, besluit hij haar voor zichzelf te houden. Wat volgt: een oudere man die elke minuut van de dag aan een jong meisje denkt, en een meisje dat blijkbaar geen eigen wil heeft en zich schikt naar de wensen van de man. Twee mensen waar ik me meer en meer aan ging ergeren, al maakten ze deel uit van een goedgeschreven verhaal.

P.F. Thomése, De weldoener (2010). Uitgeverij Contact, ISBN: 9789025435431, 348 pagina’s.

Lars Saabye Christensen – De walrus

De walrus is een soort vervolg op Christensens Yesterday, een roman over vier jongens die fan zijn van The beatles, maar vooral in de eerste helft is het verhaal zo warrig dat die connectie alleen maar voor meer verwarring zorgt. Na de eerste helft wordt het verhaal logischer en wordt de connectie met Yesterday duidelijk, maar het is dan te laat om het boek nog te redden. Misschien is het boek beter bij een tweede keer lezen.

Lars Saabye Christensen, De walrus (2010). De Geus, ISBN: 9789044513578, 406 pagina’s.

Yasunari Kawabata – De schone slaapsters

Een oudere man bezoekt het huis van de schone slaapsters. Oude mannen betalen om hier naast een mooi slapen meisje te mogen liggen. De oude man maakt hier meerdere keren gebruik van. ’s Nachts denkt hij na over zijn leven en liefdes. Nog zo’n oude man, maar De schone slaapsters is beter en interessanter dan De weldoener.

Yasunari Kawabata, De schone slaapsters (1987). Meulenhoff, ISBN: 9029037814, 119 pagina’s.

Jane Austen – Persuasion

Een jonge vrouw komt een oude liefde tegen, die ze ooit heeft afgewezen. Het einde is vrij gemakkelijk te voorspellen, maar Jane Austen stelt nooit teleur met haar vertelkunsten. Mijn geheugen heeft me wel in de steek gelaten. Ik heb jarenlang Persuasion en Sense and sensibility met elkaar verward. Oeps. Kort hierna keek ik een verfilming van Mansfield Park dus nu ga ik die waarschijnlijk met Persuasion verwarren.

Getagd: , , , , , , , , , ,

§ Een Reactie op Vier-in-één

Plaats een reactie

Wat is dit?

Je leest nu Vier-in-één voor Sibyl reads.

Meta